Thursday, February 23, 2012

im the loser!


ASSALAMUALAIKUM DUNIA,
Today’s post is not about love, will never be about feeling between boy and girl. But this post will be about family.

Setiap family of course will has a problem but this is about how we handle it right?? Actually aku nak cerita pasal masalah yang aku hadapi this time about my family. After daddy meninggal, there is no guy in my family cause adik beradik aku semua girls. So, tanggungjawab seorang lelaki yang menjaga perempuan or in other words, tugas as a father ni di take over my uncle. Segala kaum mak sedara and bapak sedara belah arwah daddy haram nak amek tau pasal anak2 sedara die but whatever...

I am so thankful that my pak lang is very bertanggungjawab person but one thing yang aku sangat pelik is about perangai die ni. Dia always bengang ngan adik2 aku padahal aku tak tau larh apa masalah adik aku dengan die. Kadang die cakap yang adik2 aku tak nak tolong atuk ngan nenek aku. Aku nak tanyalah an, ko nampak ke adik aku tak tolong atuk ngan nenek die??ko ad kat rumah ke??kalau atuk sesak nafas, semput, ko ada ke ngan die???sampai ko cakap kalau apa2 jadi kat atuk ko nak salahkan adik2 aku...pernah ko cermin diri sendiri???asyik nampak silap orang sampai silap diri sendiri tak nampak....Nampak diri sendiri sentiasa betul kan...

Ko pernah tanya aku, salah ke seorang pakcik menegur anak sedara die...tak salah tapi kena cara yang betul... aku tak cakap yang aku ni betul, baik or whatever tapi diorang adik2 aku, aku yang basuhkan taik die, aku bagi makan diorang dengan tangan aku sampai tangan aku ni jugak lah yang pernah pukul diorang sebab diorang nakal sangat...aku tau mulut adik2 aku ni jahat, kadang diorang kurang ajar, biadap, melawan orang tua tapi kita manusia kan????tiada yang sempurna, diorang remaja yang tengah nak naik, nak belajar menjadi dewasa, wajarlah diorang macam tu. Kuncinya is sabar. Manusia boleh berubah. Adik2 aku akan berubah menjadi yang lebih baik. Tapi perlu sentiasa di ingatkan. Bukan robot yang di programkan untuk membuat semua perkara tanpa mengeluh.

Aku tau diorang salah. Aku tau dan aku tak pernah menangkan diorang cuma aku nak ko cuba letak diri ko di tempat aku. Seorang kakak nak menegur adik die. This eldest sister, dah try macam2 cara supaya semua hati di jaga. Hati seorang pakcik. Hati adik2 die, nenek ngan atuk, mak sedara die. Semua hati dia nak jaga sampai kekadang die telan sakit sorang2. Brader D mungkin dah takde masa nak melayan aku. Siapa nak layan aku???aku sorang2 ko tau!!!!!!

Apa ko rasa when adik ko cakap camni kat ko dengan suara yang cukup sayu, cukup wat seorang kakak rasa die gagal lindungi adik2 die.........

“....camnilah hidup menumpang, kenapalah ayah meninggal....”

APA KO RASA????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Apa ko rasa gak bila ibu ko cakap dengan menahan sebak.......

“...ibu sorang2 kak, ibu tension tau tak, rasa macam nak bunuh diri pun ada, nak jaga anak2,nak jaga hati adik, nak jaga hati nenek ngan atuk ko......jangan sampai satu hari nanti ibu lari tinggalkan korang....”

APA KO RASA?????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aku tahan sakit sorang2. Kalau betul ibu tinggalkan kitorang, aku ada siapa lagi??????aku ada siapa lagi?????ko tak faham ke yang aku sangat sakit...salah aku bila adik2 aku tak jadi seorang anak sedara yang ko harapkan????salah aku ke bila kitorang menumpang kat rumah atuk ngan nenek??? SALAH AKU GAK KE BILA BAPAK AKU MATI?????!!!!!!! Kalau semua ni salah aku, demi ALLAH, aku mintak maaf. Musibah kalau aku cakap semua ni, pergaduhan yang sangat besar akan terjadi bila aku suarakan semua ni....Jadi biar aku telan sakit ni sorang2 supaya takkan ada lagi hati yang akan sakit. Takat hati aku ni, sejuta kali sakit pun takpe, berjuta kali remuk, hancur pun takpe for ibu dan adik2 aku....


Maafkan aku sebab semua ni memang salah aku walaupun tanpa sedar
-the sememeh girl-

No comments: